Spring direct naar de hoofdnavigatie of de inhoud

Jaarbericht Rijkswaterstaat 2018

  • Verhaal van Jan-Co over bijzondere samenwerking

    Jan-Co van den Doel van aannemersbedrijf Mourik Infra is gefotografeerd met op de achtergrond de onderkant van de Nijkerkerbrug.

    Wat als je in een bouwproject nu eens niet in de traditionele ‘opdrachtgever-opdrachtnemer’-verhouding schiet, maar als partners samenwerkt aan wat de klant werkelijk wil en nodig heeft? Jan-Co van den Doel van aannemersbedrijf Mourik Infra vertelt over het avontuur dat hij aanging met Rijkswaterstaat.

  • Wegenprojecten

    Op de foto zien we een druk verkeersknooppunt van bovenaf. De snelweg wordt op meerdere niveaus doorkruist.

    Prognoses laten zien dat het weggebruik tot 2022 groeit. Om die groei op te vangen, blijft Rijkswaterstaat verkeersknelpunten oplossen. In 2018 hebben we in totaal 178 km aan nieuwe rijstroken aangelegd. Daarbij gaat het om de aanpak van fileknelpunten door wegverbredingen én om de aanleg van ontbrekende schakels in het hoofdwegennet.

  • Onderhoudsopgave

    Op de foto zien we een schip onder brug doorvaart. Het water is donkerbruin.

    Doordat er meer verkeer is dan vroeger, bereiken wegen, bruggen, tunnels en viaducten sneller dan verwacht het einde van hun levensduur. Rijkswaterstaat staat daarom voor de grootste onderhoudsopgave ooit. Eind 2018 waren ongeveer 40 projecten afgerond of in uitvoering. Voor nog eens 40 andere projecten hebben we in 2018 de planfase gestart.

  • 3e kolk voor Beatrixsluis

    Op de foto zie je hoe het buitenhoofd van de Beatrixsluis wordt gemaakt. We kijken van bovenaf op een bouwplaats vol metaalconstructies. Op de achtergrond zijn mensen aan het werk.
    In de nieuwe Beatrixsluis komen 4 grote metalen sluisdeuren. Op de foto zien we hoe deze worden klaargemaakt. Vooraan de eerste deur, daarnaast de tweede welke nog in de steigers staat.
    In de nieuwe Beatrixsluis komen 4 grote metalen sluisdeuren. Op de foto zien we hoe deze worden klaargemaakt. Vooraan de eerste deur, daarnaast de tweede welke nog in de steigers staat.
    Op de foto zie je hoe het buitenhoofd van de Beatrixsluis wordt gemaakt. We kijken van bovenaf op een bouwplaats vol metaalconstructies. Op de achtergrond zijn mensen aan het werk.
    De 4 sluisdeuren zijn geïnstalleerd in de vernieuwde Beatrixsluis. Op dit beeld zien we de extra lange 3e kolk met links de kortere 1e en 2e kolk. Dankzij de werkzaamheden kunnen nu langere en dieperliggende schepen gebruik maken van de Beatrixsluis.

    Op 6 februari 2019 heeft prinses Beatrix de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis geopend. Dankzij deze nieuwe kolk kunnen meer en grotere schepen gebruikmaken van het sluizencomplex. Rijkswaterstaat heeft daarnaast het Lekkanaal met tientallen meters verbreed, om ruimte te maken voor de kolk en voor grotere schepen.

  • Keersluis Limmel

    Eind mei 2018 is de nieuwe keersluis Limmel officieel geopend. Ook de nieuwe sluis beschermt het achterland tegen hoogwater. Tegelijkertijd kunnen grotere binnenvaartschepen de keersluis passeren. De 46,9 m brede sluispoort biedt ruimte aan schepen van 172 tot 190 m lang en 11,4 m breed, met een diepgang van 3,5 m.

  • Afsluitdijk

    We kijken naar de afsluitdijk met links de Waddenzee. Daarnaast een fietspad. Daarnaast de groene grasduin en de snelweg. Boven de dijk hangt een dramatisch wolkendek.

    In 2018 is het ontwerp voor de Afsluitdijk bekendgemaakt. De dijk krijgt een nieuwe bekleding van 75.000 betonnen reuzestenen van 6.500 kilo per stuk. Bij Den Oever komen daarnaast extra spuisluizen om IJsselmeerwater af te voeren. De energie voor de pompen, die 235.000 liter water per seconde kunnen verwerken, wordt opgewekt met zonnepanelen.

De grote bouwopgave