Spring direct naar de hoofdnavigatie of de inhoud

Jaarbericht Rijkswaterstaat 2018

  • Verhaal van Rob over drijvende zonnepanelen

    We kijken naar een portret van Rob Portielje. Hij draagt een oranje veiligheidshestje en witte helm. Op de achtergrond zien we 3 windmolen naast het water staan.

    Hoe kun je in een land met weinig ruimte toch veel zonnepanelen kwijt zonder dat ze opvallen in het landschap? Projectleider Rob Portielje van het Innovatie TestCentrum van Rijkswaterstaat neemt ons mee in de wereld van de drijvende zonnepanelen.

  • Snelfietsroutes

    Op de foto zie je een fietser over de snelfietsroute. Linkt het Amsterdam-Rijnkanaal, rechts natuur.

    Fietsen is gezond en een duurzaam alternatief voor de auto. Het kabinet-Rutte III wil meer forensen uit de auto op de fiets krijgen. Daarom investeert Rijkswaterstaat de komende jaren in de aanleg van meer fiets(snel)wegen. Zo zijn bijvoorbeeld de groenstroken langs het Amsterdam-Rijnkanaal goed bruikbaar voor een snelle fietsverbinding tussen Amsterdam en Utrecht.

  • A50 Solar highways

    Op de A50 worden zonnepanelen als geluidswal gebruikt. Op de foto zie je rechts panelen en links de berm en de snelweg.
    We kijken naar de de installatie van een zonnepaneel aan de zijkant van de weg. Een laatste zonnepaneel wordt boven op een andere geplaatst.

    Rijkswaterstaat ontwikkelt samen met het bedrijfsleven een geluidsscherm dat zonne-energie opwekt. In oktober 2018 namen we het eerste proefscherm in gebruik langs de A50 bij Uden. De 136 zonnepanelen van 6×2 m per stuk leverden in december 2018 de eerste energie. Gedurende 18 maanden meten we de opbrengst van deze ‘solar highways’.

  • Circulair viaduct

    In 2018 bouwden we bij Kampen het eerste circulaire viaduct van Nederland. Het bestaat uit 40 betonnen elementen die we kunnen demonteren, verplaatsen en herbouwen. De levensduur is ongeveer 200 jaar, 6 keer langer dan normaal. We monitoren het viaduct en delen opgedane kennis met andere partijen in de bouwsector.

  • Berijdbare zonnepanelen

    Rijkswaterstaat en aannemersbedrijf BAM onderzoeken of zonnepanelen op het wegdek zijn ‘te plakken’. Op de N401 bij Kockengen ligt sinds mei 2018 een strook berijdbare zonnepanelen op de vluchtstrook. Sinds september 2018 is ook een stuk vluchtstrook van de A2 ‘beplakt’. Alle Nederlandse vluchtstroken zouden zo jaarlijks 400.000 huishoudens van stroom kunnen voorzien!

  • Experimenteren met slib

    We zien een groot wateroppervlak. Op de voorgrond ligt slib. Rechts achter zien we polders en kust.

    Het water in de Eems-Dollard bevat te veel slib. Rijkswaterstaat wil het overtollige slib uit de Eems halen én er iets nuttigs mee doen. Daarom voeren we sinds augustus 2018 experimenten uit. Zo hebben we onderzocht welke bewerkingsmethode de meest geschikte klei oplevert voor bijvoorbeeld het versterken van dijken.

Duurzame leefomgeving