Spring direct naar de hoofdnavigatie of de inhoud

Jaarbericht Rijkswaterstaat 2018

  • Verhaal van Jos over truck platooning

    We zien een portretfoto van Jos van Loon. Links zien we de neus van een vrachtwagen van de Cornelissen Group. Rechts op de achtergond zien we groen.

    Trucker Jos van Loon van Cornelissen Groep meldde zich aan voor een avontuur: meerijden in een colonne slimme, zelfrijdende vrachtwagens. Op 1 oktober 2018 was het zover: met 2 collega’s reed hij van Tilburg richting Utrecht. Verslag van een spannende rit.

  • Verkeersmanagement

    Rijkswaterstaat leidt de verkeersstromen met verkeersmanagement in goede banen. Dat doen we vanuit onze verkeerscentrales, van waaruit verkeersleiders borden, drip’s, matrixborden en verkeersinstallaties bedienen.

  • MONO

    Het MONO-logo bestaat uit de letters ‘M’, ‘O’, ’N’ en ‘O’. Het zijn dikke witte letters met een oranje/roze omlijning. De achtergrond vloeit van onder naar boven van lichtgroen naar lichtblauw.

    Onverantwoord gebruik van smartphones in het verkeer is gevaarlijk. Daarom zijn Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op 13 september 2018 onder de titel MONO een campagne gestart. Doel: het moet normaal worden om onderweg even niet op sociale media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.

  • Wegkantsystemen

    We kijken naar een wegkantsysteem: een open witte metalen kast vol kabels en verbindingen. Op de achtergrond zien we de snelweg.

    Langs de A9 ten noorden van de Wijkertunnel heeft Rijkswaterstaat in juli 2018 de eerste 4 intelligente wegkantsystemen geplaatst. Deze systemen zorgen ervoor dat de verkeerscentrales kunnen ‘praten’ met technische systemen, zoals matrixborden en spitsstrookborden. Hierdoor kunnen verkeersleiders in verkeerscentrales het verkeer beter in goede banen leiden.

  • Praktijkproef Amsterdam

    In de Praktijkproef Amsterdam onderzoeken we hoe het verkeer op de Amsterdamse ringweg beter kan doorstromen met hulp van nieuwe technieken langs de weg en in de auto. Door gegevens slim te combineren, ontvangen automobilisten reisadvies op maat. Hierbij werken we samen met bedrijven, kennisinstituten en overheidspartners.

  • Talking traffic

    We kijken naar een foto van een mobiele telefoon met daarop flitsmeister. De telefoon is bevestigd op de voorruit van een rijdende auto.
    Op dit beeld staat met pijlen aangegeven hoe stoplichten en verkeersregelkasten communiceren met het verkeer.

    Ruim 1,2 miljoen weggebruikers kunnen sinds 2018 persoonlijke waarschuwingen ontvangen voor naderend filegevaar, stilstaand verkeer en plotseling veranderende lokale weersomstandigheden. Het is de eerste live-dienst die tot stand komt door Talking Traffic, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven.

Nederland slim mobiel