Spring direct naar de hoofdnavigatie of de inhoud

Jaarbericht Rijkswaterstaat 2017

Vlot en veilig verkeer over de weg

  • Verhaal van weginspecteur Richard over BOA taken

    De vluchtstrook als rustplaats, het negeren van rode kruisen of oranje zwaailichten. Heel gevaarlijk, zeker op onze almaar drukker wordende snelwegen. Nu weginspecteur Richard Nijveen is benoemd tot buitengewoon opsporingsambtenaar kan hij chauffeurs staande houden en bekeuren bij overtredingen. In dit verhaal rij je met hem mee.

  • Intensiever gebruik

    Hoewel we in 2017 bij elkaar opgeteld meer kilometers reden, stonden we minder lang in de file. Dat komt doordat Rijkswaterstaat nieuwe wegdelen heeft opengesteld en omdat het verkeer meer verspreid over het Nederlandse wegennet reed. Wat de doorstroming ook verbeterde, was onze extra aandacht voor informatie aan weggebruikers.

  • Knooppunt Muiderberg

    In juni 2017 werd de reconstructie van de A1 bij knooppunt Muiderberg afgerond. Het knooppunt bestaat sindsdien uit 3 rijstroken naar de A6 en 3 naar de A1. Dit is een onderdeel van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA): het grootste wegenbouwproject van Nederland in de periode 2012-2024.

  • A50 Ewijk-Valbrug

    Op een gemiddelde werkdag rijden tussen de Betuwe en Maas en Waal 110.000 voertuigen over de A50. Rijkswaterstaat heeft daar gewerkt aan de doorstroming en verkeersveiligheid. Het verkeer tussen Ewijk en Valburg beschikt sinds mei 2017 over 4×2 rijstroken in plaats van 2×3 en mag nu in beide richtingen 120 km/u rijden in plaats van 90 km/u.

  • Slimme mobiliteit

    Rijkswaterstaat experimenteert met nieuw verkeersmanagement, zelfrijdende auto’s en slimme verkeersinformatie. In 2017 pasten we bij het werk aan de A58 een virtueel dynamisch route-informatiepaneel toe. Zodra een weggebruiker in de buurt van wegwerkzaamheden reed, ontving hij via een app een gesproken bericht over mogelijke omleidingsroutes.

  • Gladheidsbestrijding

    Op 10 en 11 december 2017 viel er veel sneeuw waardoor er veel files ontstonden. De piek hiervan was 1.500 tot 2.000 km. Toch bleef een verkeersinfarct uit. Rijkswaterstaat zette 900 strooiwagens en sneeuwschuivers en 1.200 mensen in om de gladheid te bestrijden. Rijkswaterstaat kan 350 sneeuwploegen inzetten en binnen 2 uur 10.000 km rijstroken preventief bestrooien.